Ihr Merkzettel: 0 Artikel

STAEDTLER® FIMO® - Geef vorm aan je ideeën

Of het nu is voor filigreinwerk door professionele kunstenaars, zelfontworpen juwelen, seizoensgebonden decoratieve ideetjes of creatieve activiteiten met kinderen: FIMO is werkelijk indrukwekkend dankzij zijn uitstekende eigenschappen, eenvoudige hanteerbaarheid, hoge stabiliteit na het verharden en zijn uitgebreide productgamma.

Met FIMO kunnen gemodelleerde kunstwerken voor altijd bewaard blijven.

De oorsprong van FIMO gaat terug naar 1939, het jaar waarin de bekende poppenmaakster Kaethe Kruse een nieuw materiaal ontwierp om haar poppenhoofdjes te maken.

Daar het ongeschikt bleek voor serieproductie begon haar dochter Sophie te experimenteren met de nieuwe substantie. Ze mengde er felle kleuren in en kneedde het tot een hele waaier aan vormen en voorwerpen.

De mensheid wil instinctief dingen boetseren; het is een manier om dingen die hem dierbaar zijn te koesteren en bewaren”. Zo vatte Sophie Rehbinder-Kruse haar filosofie samen en in 1954 ontwikkelde ze haar eerste boetseersetje.

Ze lanceerde de merknaam FIMOIK waarbij ze de eerste twee letters van haar bijnaam 'Fifi' combineerde met 'Modelling clay' en de laatste letters van 'Mosaic', één van haar favoriete technieken. Later werd dit omgevormd tot de beter klinkende naam FIMO.

FIMO is nu al meer dan 40 jaar de absolute nummer 1 op het gebied van vormgeven en boetseren.

MarsClay industriële boetseerklei

STAEDTLER MarsClay

Wist je dat lang voordat een auto effectief geproduceerd wordt en op de weg gezien kan worden er eerst een levensgroot proefmodel gemaakt wordt uit boetseerklei?

Toen Harley Earl met klei begon te boetseren in Californië in 1910 was het nog meer een hobby. Vandaag is het een onmisbare stap geworden in het ontwikkelen van het design van nieuwe voertuigen. Hoewel de komst van het computerprogramma CAD (ComputerAidedDesign) eind 20e eeuw de eerste designstappen danig versnelde, vertrouwen studios toch nog steeds enorm op een levensecht 3D-model gemaakt uit boetseerklei. Eenmaal het model klaar is voor presentatie, compleet met een laagje zilveren lak, wielen, lichten en logo, ziet het er net echt uit.

Dit is de enige manier voor autobedrijven om een nieuw model te zien en te evalueren onder verschillende lichtomstandigheden en uit verschillende hoeken.

In 1980, danzij zijn jaren ervaring in het maken van boetseerklei, slaagde STAEDTLER erin om de autoindustrie een materiaal te bieden wat uniek was zowel in kwaliteit als in toepassing.

Vandaag is STAEDTLER de leider in deze sector en levert het boetseermateriaal onder de naam MarsClay aan bekende autofabricanten van Europa tot in de US, zelfs tot in Zuid-Korea.